TCMB’nin analizine göre Türkiye dünyaya daha fazla ürün satıyor

Türkiye’nin Küresel Ticarete Entegrasyonu Güçleniyor: İhracat Çeşitliliği Artıyor

Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası’nın (TCMB) yapısal ekonomik araştırmaları, ürün ve özellikle ürün-ülke çeşitliliğindeki artışın Türkiye’nin küresel ticarete daha sağlam entegre olduğunu ortaya koyuyor.

TCMB uzman yardımcıları Didem Yazıcı ve Enver Sait Kurtaran tarafından hazırlanan “Türkiye’nin İhracat Çeşitliliği” analizi, Merkezin Güncesi blogunda yayımlandı.

Analizde, küresel ticaretin dönemsel kesintilere maruz kaldığı zamanlarda, çok az ürün veya bölgeye odaklanan ülkelerin daha fazla etkilendiği belirtilerek, Türkiye’nin ihracat çeşitliliğinin bu tür krizlere karşı direncini artırdığı vurgulandı.

2013-2024 döneminde Türkiye’nin ihracatındaki ürün ve ürün-ülke çeşitliliğinin artışının hesaplandığı analizde, Türkiye’nin ihracatını gerçekleştirdiği farklı ürün ve ürün-ülke sayısının yükseldiği görüldü.

Yapılan analize göre, Türkiye’nin ihracat yaptığı ürün sayısı artarken, ürün-ülke kombinasyonu %40’ın üzerinde artarak Türkiye’nin daha karmaşık ve dayanıklı bir ihracat ağına sahip olduğunu gösterdi.

Analizde, Türkiye’nin ihracat çeşitliliğindeki artışın küresel düzeyde benzer bir artışla bağlantılı olabileceği belirtilerek, diğer ülkelerin ihracat çeşitliliğinin de değerlendirilmesi gerektiği vurgulandı.

Türkiye’nin, dünya genelinde ihracatı gerçekleştirilen ürün ve ürün-ülke sayılarına oranlandığı analizde, Türkiye’nin 2023’te dünya ihracatının yaklaşık %84’ünü gerçekleştirdiği ortaya çıktı.

Analizde, Türkiye’nin diğer ülkelere kıyasla ihracat çeşitliliğinde güçlü bir performans sergilediği ve 2023’te küresel ihracat pazarlarının %22’sinde yer aldığı belirtildi.

Analiz, Türkiye’nin ihracatının dengeli dağılmasının, dış şoklara karşı direncini artırdığını ve çeşitlendirmedeki başarısını ortaya koyduğu ifade edildi.

Türkiye’nin ihracat performansındaki genel gelişmelerin yanı sıra, katma değer ve teknoloji seviyesindeki ilerlemelerin de dikkate alınması gerektiği vurgulandı.

Related Posts

Doların yönü yukarı: Kaç TL oldu?

Döviz kurundaki hareketleri takip eden yatırımcılar kurda ilerleyen günlerden neler olabileceğini de araştırıyor. Merkez Bankası’nın faiz indirimi kararı sonrası piyasalar yönünü bulmaya çalışırken, yatırımcılar da “Parayı nereye park etsem?” diye …

Merkez Bankası’ndan kritik enflasyon açıklaması

Merkez Bankası Para Politikası Kurulu geçen hafta politika faizini 300 baz puan düşürerek yüzde 43’e çekmişti. Kurulun toplantıda aldığı kararların özeti yayımlandı. Özette, temmuz enflasyonuna vurgu yapılarak, “Mevsimsel etkilerden arındırıldığında aylık enflasyonun temmuz ayında temel mal ve hizmetlerde bir miktar yükselebileceği izlenmektedir.” denildi.

Starbucks düşmeye devam ediyor

ABD’li kahve zinciri Starbucks’ın küresel satışları, nisan-haziran döneminde yüzde 2 azaldı. Kahve zinciri, art arda altıncı çeyrekte satışlarında düşüş yaşandığını bildirdi.

İzmir’de Çiftlikte Buzağılar İsimlendiriliyor

Nermin ve Yavuz Kızılöz çifti, çiftliklerindeki buzağılara akraba ve tanıdıklarının isimlerini veriyor.

Apple şartlara dayanamadı mağaza kapatma kararı aldı!

Apple, alışveriş merkezindeki koşulların değişmemesini göstererek, Çin’de ilk kez bir perakende mağazasını kapatma kararı aldı.

Hobi amaçlı yol kenarına kurdu, kilosuna 200 TL veren var: Tezgahı gören mutlaka duruyor

Ordu’da sahil kesimlerinde fındık hasat sezonu yaklaştı. Tezgah üzerine dalından topladıkları yaş fındığı koyan üreticiler, genellikle gurbetçiler ve turistlere satış yapıyor. Günlük ortalama 20 kilo satış yaptıklarını söyleyen üreticiler, zirai don …